lunes, 30 de octubre de 2017

Intervencions des de l'animació

Reprenent la sessió del dia anterior, tornem a nombrar els medis on es desenvolupen les intervencions de l'animació.



Es considera que l'accés a la cultura és un dret per tant, tot el món ha de poder accedir a les activitats culturals que es realitzen.



Nomenem cultura a totes les pautes de comportament, costums... que compartim amb els altres però també existeixen activitats culturals que tenen la funció de transformar aquesta cultura (podem fer canviar la percepció de la realitat mitjançant, per exemple, el món audiovisual i la música).



La definició de cultura per part de la UNESCO en 1971-1972 diu: “Dret a participar activament en les activitats culturals, és a dir, no sols veure teatre, sinó poder participar en ell”, ací és on comença a aparèixer la idea d'animació ja que la gent participa i pot crear.

Podem nomenar Dret de la ciutadania a totes les funcions integradores i relacionals.

La creació artística es converteix en un espai d'exploració, reflexió, comprensió i transformació de la realitat. A través d’ella podem expressar-nos i veure el món des d'altres perspectives. Per exemple a través de l'art podem explicar sentiments i realitats.

Hi ha experiències que no han sigut portades per professionals de l’animació sociocultural però sí que responen a enfocaments teòrics de l’animació com són el teatre, el circ, la fotografia, la musica, l’audiovisual...

Tot açò ha estat explicat pel professor mitjançant un power point i a continuació ha seguit la sessió amb la reproducció de tres audiovisuals sobre distints projectes d’animació.

El primer d’ells “Amb altres ulls” parlava d'un projecte basat en la fotografia participativa. En aquest projecte l'alumnat, majoritàriament d'ètnia gitana, del Col·legi Santiago Apòstol de València compten la seua historia de vida, la seua rutina a través de fotografies que ells/es mateixa realitzen. A través d’ell poden detectar necessitats i poden abordar-les, poden treballar la igualtat d'oportunitats, augmentar el desenvolupament, fer visual la realitat del barri del Cabanyal, fer classes teòriques per a aprendre a fer bones fotografies i poder donar-li varietat.

El segon audiovisual “Piezas”, ens mostra testimonis de presos; en ell, alguns canten rap i altres simplement ens relaten i comparteixen situacions i sentiments de la seua vida actual en la presó . Per a ells poder expressar-se i sentir que algú els dona eixa oportunitat resulta molt important.

El últim vídeo que hem vist s’anomena “Circ”, és un projecte del Ateneu on es realitzen tallers de circ per a xiquets majoritariament, però també per a col·lectius amb diversitat funcional per a poder fomentar la seua participació (podem dir que es una ferramenta socioeducativa). Està coordinada per la comunitat i està formada per grups reduïts i classificats per l’edat. Es considerat una ferramenta d’expressió i creativitat.

Podem finalitzar afegint que les activitats culturals on participa la animació, són una forma de poder expressar els sentiments i la manera que una persona es sent a través de la participació activa en aquestes activitats. Considerem que aquestes activitats socioculturals son molt importants per al desenvolupament de les persones i poden fer en elles grans canvis.
                                                                                                                                           Irene Isach

No hay comentarios:

Publicar un comentario

L'importància del grup

El dijous 23 de novembre a la classe d’animació férem teoria, estiguérem donant què és un grup, les seues característiques i els factors de...