Es considera que l'accés a la cultura és un dret per tant, tot el món ha de poder accedir a les activitats culturals que es realitzen.
Nomenem cultura a totes les pautes de comportament, costums... que
compartim amb els altres però també existeixen activitats culturals que tenen
la funció de transformar aquesta cultura (podem fer canviar la percepció de la
realitat mitjançant, per exemple, el món audiovisual i la música).
La definició de cultura per part de la UNESCO en 1971-1972 diu: “Dret a
participar activament en les activitats culturals, és a dir, no sols veure
teatre, sinó poder participar en ell”, ací és on comença a aparèixer la idea
d'animació ja que la gent participa i pot crear.
Podem nomenar Dret de la ciutadania a totes les funcions integradores i
relacionals.
La creació artística es converteix en un espai d'exploració, reflexió,
comprensió i transformació de la realitat. A través d’ella podem expressar-nos
i veure el món des d'altres perspectives. Per exemple a través de l'art podem
explicar sentiments i realitats.
Hi ha experiències que no han sigut portades per professionals de
l’animació sociocultural però sí que responen a enfocaments teòrics de
l’animació com són el teatre, el circ, la fotografia, la musica,
l’audiovisual...
Tot açò ha estat explicat pel professor mitjançant un power point i a
continuació ha seguit la sessió amb la reproducció de tres audiovisuals sobre
distints projectes d’animació.
El primer d’ells “Amb altres ulls” parlava d'un projecte basat en la
fotografia participativa. En aquest projecte l'alumnat, majoritàriament d'ètnia
gitana, del Col·legi Santiago Apòstol de València compten la seua historia de
vida, la seua rutina a través de fotografies que ells/es mateixa realitzen. A
través d’ell poden detectar necessitats i poden abordar-les, poden treballar la
igualtat d'oportunitats, augmentar el desenvolupament, fer visual la realitat
del barri del Cabanyal, fer classes teòriques per a aprendre a fer bones
fotografies i poder donar-li varietat.
El segon audiovisual “Piezas”, ens mostra testimonis de presos; en ell,
alguns canten rap i altres simplement ens relaten i comparteixen situacions i sentiments
de la seua vida actual en la presó . Per a ells poder expressar-se i sentir que
algú els dona eixa oportunitat resulta molt important.
El últim vídeo que hem vist s’anomena “Circ”, és un projecte del Ateneu on
es realitzen tallers de circ per a xiquets majoritariament, però també per a
col·lectius amb diversitat funcional per a poder fomentar la seua participació
(podem dir que es una ferramenta socioeducativa). Està coordinada per la
comunitat i està formada per grups reduïts i classificats per l’edat. Es
considerat una ferramenta d’expressió i creativitat.
Podem finalitzar afegint que les activitats culturals on participa la
animació, són una forma de poder expressar els sentiments i la manera que una
persona es sent a través de la participació activa en aquestes activitats.
Considerem que aquestes activitats socioculturals son molt importants per al
desenvolupament de les persones i poden fer en elles grans canvis.
Irene Isach
No hay comentarios:
Publicar un comentario