domingo, 26 de noviembre de 2017

Creando futuro, activitat complementaria

El passat dilluns 13 de novembre vam tenir la visita d'Antonio, un dels fundadors del projecte Creando Futuro el qual venia a presentar-nos.

Creando Futuro, Xarxa d'Educació per a la Participació Juvenil és una xarxa d'entitats i persones que, des de l'any 2003, promouen l'educació per a la participació juvenil amb joves de diferents provincies d'Espanya.

Una de les primeres coses que ens va recalcar va ser la importància de fer distinció entre l'entreteniment juvenil i la participació juvenil. Sobre aquesta última, tal i com ens digué, existeix un camp professional molt important a desenvolupar i que el procés participatiu ha de centrar-se en el subjecte.

La seua labor esta molt relacionada amb l'àmbit del Treball Social comunitari. Intervenció basada en la racionalització de l'experiència per obtenir aprenentatge per a la participació autonòma i activa dels joves. Per a açò la seua proposta metodològica es basa en 3 projectes que conformen l'anomenat Itinerari EPA. Aquest, suposa un recorregut on grups de persones joves van incorporant diferents destreses i competències per a l'acció col·lectiva, connectada amb el seu territori proper i en un procés de descobriment de les causes solidàries que els motiven de forma més profunda, implicant a sectors diversos de les seves comunitats, des de la llibertat i la responsabilitat.

Una altra de les seves característiques principals és la combinació d'educació formal, no formal i informal en el mateix procés, articulant propostes didàctiques adaptades als diferents grups d'edat segons el projecte. Aquests són:
  • CANTERA: es desenvolupa en Centres Educatius en horari lectiu (educació formal) amb activitats extraescolars complementàries en edats compreses entre els 13-14 anys. La mirada es centra en les persones, en les habilitats necessàries per al treball col·lectiu, en la sensibilització solidària.
  • CREANDO FUTURO. Durant aquest la mirada es situa en el grup, facilitant l'adquisició de competències i eines per al treball grupal (diagnòstic crític i habilitats en grup). Educació no formal, es desenvolupa en horari extraescolar, la participació és voluntària amb edats compreses entre els 15 i 16 anys.
  • ACOMPANYAMENT: processos de suport formatius centrats en la comunitat, apostant per la dinamització associativa, perquè des de l'autonomia dels diferents grups, autogestionats,  contribueixen a desenvolupar l'entorn que desitgen.  En funció de l'espai en què es desenvolupe es poden posar en marxa diferents línies de continuïtat, per a joves entre els 17 i els 20 anys.
Va ser xarrada que ens va ajudar a obrir els ulls sobre quina és la situació de la joventut en quant al nivell de participació social (aproximadament més del 50% del grup no sabiem parlar-ne d'algun procés participatiu en el què haguessim intervingut); però al mateix temps, va resultar molt alentadora  ja que ens va dibuixar un nou cami per a la nostra futura vida professional. 

Finalment, per fer una reflexió de la importància de la participació especialment per part dels joves o d’aquells col·lectius que es troben en situació de desigualtat i com aquest procés pot canviar la nostra vida és molt recomanable vore la pel·lícula “Harvey Milk”, aquesta tracta sobre com el col·lectiu homosexual fa un procés d’empoderament i lluita pels seus drets. 


                                                                                                                                            -Raquel Puig



No hay comentarios:

Publicar un comentario

L'importància del grup

El dijous 23 de novembre a la classe d’animació férem teoria, estiguérem donant què és un grup, les seues característiques i els factors de...