domingo, 26 de noviembre de 2017

Animació sociocultural amb els més majors

Avui al començar la sessió hem comentat les notes del blog, que en general han sigut prou baixes, ens hem proposat revisar-ho i afegir més informació per millorar-ho, així com buscar la manera de fer-ho més atractiu.

Després hem passat a parlar dels tres sectors de població als que pot estar vinculada l'animació sociocultural: la tercera edat, la joventut i la infància. Iniciant-nos en el primer grup.La linia de treball que es deu seguir és la de treballar amb tota la comunitat no sols amb el col·lectiu nombrat, ja que la facilitat d’accés és un dret i millora la qualitat de vida. Per exemple hi ha centres de dia de tercera edat que tenen projectes on relacionen als majors amb els joves realitzant arts plàstiques.

El principals objectius són:
-Possibilitar a la gent gran la seua realització personal, la comprensió del seu entorn i la participació en la vida comunitària.
-Aconseguir una major integració en la societat per tal que se'ls escolte i valore, que tinguen en compte les seues opinions.
-Fomentar l’educació i la formació permanent.
-Facilitar l’accés a les activitats culturals i a la participació activa en les activitats culturals.
-Millorar la qualitat de vida.
-Desenvolupar actituds crítiques davant de la vida.
-Propiciar i crear actituds i mitjans per tal de gaudir de la vida plenament.
-Trencar l’aïllament del col·lectiu respecte a d’altres sectors.

Per a tot açò trobem diferents institucions o espais, aquests són:
Els clubs de jubilats
La nau gran
La universitat popular
Les llars assistides
I els centres de dia. Aquests són centres que ofereixen, durant el dia, atenció integral i individualitzada a persones grans, sovint amb algun grau de dependència (física, psíquica o social). L’objectiu dels centres de dia és millorar o mantenir el grau d’autonomia de la persona gran, ajudant-la a gaudir del seu temps lliure i donar suport a la família o als cuidadors que l’atenen.

Els serveis que ofereixen els centres de dia són: Acolliment i convivència, menjars (dinar i berenar) adaptats a dietes especials, higiene personal, teràpia ocupacional i recuperació dels hàbits d’autonomia, fisioteràpia i/o infermeria, seguiment i prevenció de les alteracions de la salut, dinamització sociocultural i activitats d’oci, suport personal, social i familiar, sol haver-hi alguns serveis opcionals: transport, perruqueria, podologia… entre altres.

Els centres de dia són un lloc on les persones grans creen vincles i relacions socials d’amistat amb persones de la seva edat. Això té molta importància en la prevenció del deteriorament cognitiu, en el seu estat anímic i en la seva qualitat de vida.

Es treballa la motricitat, la capacitat cognitiva i la psicoestimulació, a través de diverses activitats: tallers de memòria, de teràpia ocupacional… Això els ajuda a mantenir cert nivell d’independència.
Trobem entre els avantatges el descans del cuidador.

Residències: centre gerontològic on hi viuen de manera temporal o permanent persones grans que, en la major part dels casos, presenten un grau elevat de dependència. A les residències s’ofereixen serveis de desenvolupament personal i atenció sociosanitària.
Difereixen dels centres de dia en què els residents pernocten a la residència.

Els CMAPM (Centres Municipals d’Activitats de Persones Majors). Són centres de majors que funcionen com a associació, creant activitats de trobada, comunicació i oci, de titularitat municipal, en què se desenvolupen diferents activitats dirigides a persones jubilades i pensionistes majors de 60 anys i veïnes de València. Aquestes activitats són de tipus formatiu i lúdic i estan destinades a millorar la qualitat de vida de les persones majors, així com a facilitar l’accés als béns culturals i a les activitats d’oci i temps lliure del barri on s’ubiquen. És molt positiva la participació ja que s’autoorganitzen, però té una part negativa per la falta de professionals i de idees noves, sempre realitzen activitats molt estereotipades com és el ball.

Els objectius d'aquests espais són: promocionar la prestació dels Serveis Socials propis de la Tercera Edat i, en general, la millora de la qualitat de vida, facilitar als usuaris/es l’accés als béns culturals i a les activitats d’oci i temps lliure, procurar la integració dels seus usuaris/s, participant en les activitats socioculturals de la zona, promoure la participació en l’activitat municipal mitjançant propostes, programes, suggeriments.

En general dins de totes aquestes institucions es realitzen diferents tipus de activitats reforçant les següents àrees:  

-ÀREA FORMATIVA- CULTURAL
-ÀREA DE DINÀMICA OCUPACIONAL
-ÀREA DE DESENVOLUPAMENT PSICOFÍSIC
-ÀREA D’ACTIVITATS SOCIALS I PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Dins de l’Àrea FORMATIVA- CULTURAL trobem com objectius segons el deterioro i el tipus de usuari:

• Elevar el nivell educatiu i cultural.
• Incidir en las carències culturals
• Fomentar una gimnàstica i l’exercici de les facultats mentals.
• Acostar-se al patrimoni cultural.
• Buscar respostes crítiques i positives front als problemes que afecten les persones majors.
Es realitzen activitats com són: Activitats de “Bon dia”, lectura de novel·la, poesia, periòdic, visites a museus i exposicions, vídeo-fòrum, taller d’escriptura, programes d’alfabetització digital i àudiovisual, teatre, tallers de memòria, de psicoestimulació

En l’Àrea DE DESENVOLUPAMENT PSICOFÍSIC trobem com objectius  segons el deterioro: 
• Recuperar la confiança el domini del cos i la ment.
• Promoure la consciencia d’utilitat i autoestima.
• Fer front a las carències i disminucions tant físiques como psíquiques.
• Assolir la distensió, la relaxació i la disminució de tensions
• Estar preparats per als treballs i esforços de la vida quotidiana.
• Aconseguir flexibilitat, equilibri i expressivitat corporal.
Es realitzen activitats com: Ioga, gimnàstica de manteniment i equilibri, caminades i passejos, relaxació, termalisme, expressió corporal, psicomotricitat, jocs populars, esports,... entre altres.

En l’Àrea D’ACTIVITATS SOCIALS I PARTICIPACIÓ CIUTADANA es té com objectius:
• Fomentar la interrelació humana, la comunicació i la amistat front a la soledat i l’aïllament.
• Afavorir el benestar i la satisfacció personal.
• Participar en el teixit social, col·laborant amb altres institucions i entitats de l’entorn.
• Gaudir de la natura, el paisatge,..
Es realitzen festes de convivència, menjars d’amistat, activitats lúdiques, festes de l’any, aniversaris, viatges i excursions, jocs de taula, participació ciutadana, accions de voluntariat social, projectes en col·laboració amb altres col·lectius i institucions

Finalment, en l’Àrea DE DINÀMICA OCUPACIONAL es té com objectiu:
• Realitzar tasques manuals, creatives i recreatives.
• Potenciar la imaginació, la capacitat artística i estètica.
• Fomentar la interrelació humana la integració grupal.
• Recuperar la artesania popular.
• Afavorir el desenvolupament psicomotriu y la coordinació oculomotriu.
• Desenvolupar la capacitat lúdica, la espontaneïtat i l’obertura cap a noves formes artístiques.
Realitzant activitats com tallers de pintura amb diferents tècniques, macramé,dibuix, cistelleria, molla de pa, confecció, animació estimulativa Montessori (Complicant o simplificant les activitats segons les capacitats)


Seguidament hem parlat de la dinamització sociocultural en els centres de dia per a gent gran segons SOLDEVILA, A. 
Cal replantejar-se la intervenció educativa, la qual ha de tenir present les següents premisses:

•actuar des de la gent gran, escoltar i valorar les seves necessitats, aspiracions, possibilitats, sentiments, etc.;
•per a la gent gran, permet millorar permanentment la seva qualitat de vida, lIimar les desigualtats socials, mostrar una actitud d'acceptació i respecte als seus valors, creences, sentiments, donar resposta a tots, i no solament als més autonoms;
•amb la gent gran, escoltar-la, intercanviar idees, donarlos la possibilitat d'expressar-se lliurement, arribar a una gestió participativa, enriquidora per a tots.
L'acció educativa ha de tenir com a finalitat transformar actituds passives per actives, individualistes per participatives, solitàries per solidàries, conformistes per creatives i innovadores; intervenir donant suport, promoció, dissenyant, desenvolupant i avaluant programes, projectes, activitats, difusió d'iniciatives, informant, assessorant, realitzant investigació-acció; s'ha de basar en una pedagogia activa, de planificació participativa, d'enfortir xarxes socials, de fer grups autònoms i operatius; també animar entés com interrelacionar les persones, facilitar l'autoorganització de grups, afavorir el treball per comissions, per exemple, ser un referent, un lloc de trobada, un lloc on nasquen iniciatives.


Per finalitzar la sessió d'avui hem comentat els diferents guions que existeixen per a realitzar el projecte;llançant ja algunes possibles idees a desenvolupar i hem resolt dubtes que han anat sorgint sobre el mateix.


                                                                                                                                                                                                                                           -
Irene Isach               

No hay comentarios:

Publicar un comentario

L'importància del grup

El dijous 23 de novembre a la classe d’animació férem teoria, estiguérem donant què és un grup, les seues característiques i els factors de...